Według raportu firmy KPMG pt. "Rynek luksusowych produktów w Polsce w niepewnych czasach", w 2022 roku, mimo niepewnej sytuacji gospodarczej w kraju, zaobserwowano znaczący wzrost zainteresowania luksusowymi towarami. Część usług hotelarskich i SPA wzrosła nawet o 45 proc. w porównaniu do roku poprzedniego, samochody luksusowe o 20,5 proc., alkohole premium o 11,6 proc., biżuteria i zegarki o 10,3 proc., odzież i akcesoria o 9,9 proc., a kosmetyki i perfumy o 7,7 proc.
Segment alkoholi premium i luksusowych rośnie kolejny rok z rzędu i warto mu się przyjrzeć. Wydaje się, że klienci kupują te alkohole nie tylko do spożycia, ale także jako inwestycję. Według raportu firmy doradczej Knight Frank z 2022 roku, inwestowanie w whisky przez ostatnie 10 lat przyniosło zwrot na poziomie 373 proc. - mówi Krzysztof Maruszewski, prezes Stilnovisti, firmy zajmującej się alternatywnymi inwestycjami w whisky i wino. - Warto zauważyć, że pomimo pandemii, która wpłynęła na segment HORECA, czyli hotele, restauracje i firmy cateringowe, i spowodowała niemal zerową liczbę podróży służbowych, inwestycja w whisky przyniosła wysoki zwrot. - dodaje.
Potwierdzeniem atrakcyjności segmentu alkoholi jest również porównanie wartości poszczególnych segmentów dóbr luksusowych w 2022 roku z przedpandemicznym rokiem 2019. Według ekspertów KPMG, którzy przedstawili to w raporcie, wartość rynku luksusowych usług hotelarskich i SPA nadal była mniejsza o około 30 procent. Ostatnio branża szybko nadrobiła zaległości związane z okresem pandemii, ale nadal ma ich wiele. Segment biżuterii i zegarków również był na lekkim minusie (-1,5 proc. w 2022 roku w porównaniu do 2019 roku). Największy wzrost odnotowały samochody luksusowe (+48,7 proc.) oraz alkohole premium (13,6 proc.) w porównaniu do roku 2019. Następnie były symboliczne wzrosty w segmencie odzieży (+2,6 proc.) oraz kosmetyków i perfum (1,9 proc.).
W Polsce w segmencie alkoholi luksusowych i premium dominują napoje spirytusowe, które stanowią ponad dwie trzecie wartości rynku. Pozostałą część uzupełniają wina i szampany. Wśród alkoholi spirytusowych największą popularnością cieszy się whisky, której udział, według raportu KPMG, wynosi aż 62 proc. W porównaniu do tego, drugie miejsce pod względem popularności zajmują wina, odpowiadające za około 19 proc. wartości tego segmentu rynku.
- Szkocka whisky cieszy się ogromnym zainteresowaniem na całym świecie, również w Polsce - wyjaśnia Krzysztof Maruszewski. - Według danych Scotch Whisky Association, organizacji zrzeszającej producentów szkockiej whisky, wartość eksportu w 2022 roku wzrosła o imponujące 37% w porównaniu do poprzedniego roku i osiągnęła rekordową kwotę 6,2 miliarda funtów. Zauważalny jest także znaczny wzrost wolumenu, który zwiększył się o 21% w porównaniu do poprzedniego roku, co oznaczało równowartość 1,67 miliarda butelek o pojemności 70cl - dodaje. W 2022 roku import szkockiej whisky do Polski wzrósł o 9 proc. w porównaniu do poprzedniego roku, co przekłada się na około 49 milionów butelek o pojemności 0,7cl.
Gazetki promocyjne nie kojarzą się zazwyczaj z rynkiem dóbr luksusowych, jednak niektóre sklepy i marki luksusowe zaczynają wykorzystywać ten sposób komunikacji z klientami. Choć nie znajdziemy tam rabatów na poziomie tych w supermarketach, oferują one często specjalne, limitowane edycje produktów lub ekskluzywne dodatki do regularnych zakupów. Dla miłośników alkoholi premium, takie gazetki mogą być źródłem informacji o wyjątkowych okazjach, takich jak degustacje, wydarzenia specjalne, czy wprowadzenie na rynek nowych, limitowanych edycji whisky czy wina.
Gazetki promocyjne to także świetne miejsce, aby dowiedzieć się o nowych trendach w świecie luksusu. Dla przykładu, klienci mogą dowiedzieć się o najnowszych trendach w świecie whisky, nowych destylarniach czy unikalnych butelkach. Mają także możliwość zapoznania się z ofertą luksusowych alkoholi, które mogą stanowić nie tylko przyjemność konsumpcji, ale też atrakcyjną inwestycję.