My konsumenci rzadko tak naprawdę wiemy, czego naprawdę poszukujemy. Brak naszej wiedzy bardzo chętnie wykorzystują sprzedawcy i marketingowcy. Wykorzystują przeróżne sposoby, aby tylko nakłonić nas do określenie naszych zakupowych potrzeb. W efekcie bardzo często wydajemy pieniądze na zakup produktów, które są nam zbędne. Przebieg wizyt w sklepie zbytnio od się nie różni. Przy każdej od samego progu atakowani jesteśmy mnóstwem bodźców. Są one stosowane po to, abyśmy podjęli konkretną zakupową decyzję. Prezentujemy Wam sztuczki stosowane przez sprzedawców i specjalistów od marketingu wyjątkowo często. Ich znajomość pomoże Wam świadomie podejmować zakupowe decyzje. Do tego będziecie mieć satysfakcję, że tym razem nie udało się im Was naciągnąć. Pamiętajcie, że stosowanych przez nich sztuczek jest mnóstwo. Można by napisać o tym całą książkę. Do naszego artykułu wybraliśmy więc tylko te, które uznaliśmy za najbardziej ciekawe i stosowane najczęściej.
W karcie wielu tak zwanych restauracji umieszczony jest co najmniej jeden bardzo drogi produkt. Może nim być przykładowo wino. Zawsze ten wyjątkowo drogi produkt dostępny jest w różnych opcjach. Jest to sztuczka stosowana w celu nakłonienia nas do tego, abyśmy wybrali ten w bardzo wysokiej cenie. Z drugiej strony sztuczka ta ma nas przekonać do tego, że inne produkty dostępne są w cenie, która jest dla nas bardziej atrakcyjna. 2
Możemy się z nimi zetknąć na przykład w kinie. Najczęściej idąc do kina kupujemy popcorn. Do wyboru mamy mały w cenie 6 zł i duży, który kosztuje 11 zł. Najczęściej wybierany jest ten kosztujący mniej. Jak jednak postąpimy, gdy w ofercie dostępna będzie jeszcze średnia porcja w cenie 10 zł? Okazuje się, że w takiej sytuacji większość wybierze dużą porcję. Wybierając dużą porcję będziemy sami siebie przekonywać, że opłacała się nam ona bardziej, że 1 zł różnicy w cenie to niewiele. Opisany przez nas tak bardzo wnikliwie przykład jest właśnie chętnie stosowaną pułapką cenową. Sprzedawca daje nam możliwość wybrania produktu w jednej z 3 opcji. Dwie z nich są droższe, dzięki temu sprzedawcy rośnie sprzedaż tych, z których ma największy zysk.
Sprzedawcy mogą sztuczkę tę wykorzystać na dwa sposoby. Mogą oferować ograniczoną ilość danego produktu, ale mogą też ograniczyć czas trwania promocji. Oba sposoby stosowane są po to, aby skłonić nas do podjęcia zakupowej decyzji natychmiast.